Att identifiera olika slags faror
Det första steget i arbetet med faroanalysen är att identifiera de faror som med rimlig sannolikhet kan förväntas uppträda vid varje steg för en matvara. Utöver faror i de steg som sker i butiken behöver hänsyn tas till faror som kan uppstå i andra steg (primärproduktion, tillverkning, distribution och konsumtion). I faroanalysen identifieras faror som inköpsansvarig och butik kan förebygga genom krav på sina leverantörer, egna åtgärder i butiken eller genom information till kunden.
4 olika kategorier av faror
I HACCP-arbetet delas farorna in i fyra olika områden:
Alla dessa kategorier av faror kan innebära risker för kunderna. Egenkontroller och HACCP-planer hjälper dig skapa säkra rutiner som minimerar riskerna.
Exempel på faror och dess konsekvenser för kunden är:
De faror som presenteras ska vara specifika. Det innebär att det inte räcker att ange ”bakterier”, man måste ange vilka bakterier man vet kan finnas i ett speciellt livsmedel.